23948sdkhjf

Kavli fyller på senapsportföljen

Vd om varumärkesköpet: "Markerar Kavlis position som marknadsledare av senap"
Kavli fortsätter att vara aktiva när det kommer till förvärv – efter att de under de senaste åren köpt bland annat Bollnäsfil och Svenska smakupplevelser är det nu dags att utöka senapsutbudet.

Det gör man genom att köpa varumärket Graveleijs senap från familjeföretaget Graveleij-Produkter. Enligt nya ägaren är det Sveriges sjätte största senapsvarumärke efter att ha vuxit starkt de senaste åren.

– Produkterna kompletterar vår portfölj av senapsvarumärken på ett utmärkt sätt och markerar Kavlis position som marknadsledare av senap och den klart största tillverkaren i Sverige, säger Gerhard Bley, vd för O. Kavli, i ett uttalande.

I och med köpet får Kavli två nya senaper, en stark söt och en mindre söt, som producerats och sålts av familjeföretaget i över 50 år.

För säljaren Graveleij-Produkter, som grundades på 1930-talet i Hudiksvall, ser man att det är rätt tid att låta varumärket byta ägare:

– Min familj, som grundat Graveleijs senap, har tagit företaget så långt vi kan och lämnar i trygga händer över till Kavli för att ta utvecklingen vidare i positiv anda., säger Mats Graveleij.

Det betyder att produktionen i Hudiksvall, som når nivåer på drygt 500 000 burkar senap om året, läggs ner för att flytta till Kavlis senapshubb i Eslöv.

Övertagandet sker i september, men produktionen i Hudiksvall stängs ner redan under sommaren rapporterar Hela Hälsingland .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078