Kavli fyller på senapsportföljen
Vd om varumärkesköpet: "Markerar Kavlis position som marknadsledare av senap"
Det gör man genom att köpa varumärket Graveleijs senap från familjeföretaget Graveleij-Produkter. Enligt nya ägaren är det Sveriges sjätte största senapsvarumärke efter att ha vuxit starkt de senaste åren.
– Produkterna kompletterar vår portfölj av senapsvarumärken på ett utmärkt sätt och markerar Kavlis position som marknadsledare av senap och den klart största tillverkaren i Sverige, säger Gerhard Bley, vd för O. Kavli, i ett uttalande.
I och med köpet får Kavli två nya senaper, en stark söt och en mindre söt, som producerats och sålts av familjeföretaget i över 50 år.
För säljaren Graveleij-Produkter, som grundades på 1930-talet i Hudiksvall, ser man att det är rätt tid att låta varumärket byta ägare:
– Min familj, som grundat Graveleijs senap, har tagit företaget så långt vi kan och lämnar i trygga händer över till Kavli för att ta utvecklingen vidare i positiv anda., säger Mats Graveleij.
Det betyder att produktionen i Hudiksvall, som når nivåer på drygt 500 000 burkar senap om året, läggs ner för att flytta till Kavlis senapshubb i Eslöv.
Övertagandet sker i september, men produktionen i Hudiksvall stängs ner redan under sommaren rapporterar Hela Hälsingland .