Smoothies tog Rynkeby över miljarden
Men verksamhetsköp och stora investeringar gav minusresultat för juicejätten.
Men samtidigt visade man röda siffror i resultatet – ett underskott på 4 miljoner danska kronor (drygt 5,5 miljoner kronor) före skatt, vilket också går i linje med 2016 års resultat.
Bakom siffrorna syns framförallt stora investeringar. Under fjolåret satsade man totalt 154 miljoner danska kronor (drygt 212 miljoner kronor) i verksamheten, där majoriteten av summan gick till en ny höghastighetslinje som ersätter två äldre produktionslinjer.
Dessutom bytte man IT-system och påbörjade produktionen av färskpressade juice under varumärket Brämhults juice, en produktion som man flyttat till Fyn från ursprungsorten Borås.
Smoothie-försäljningen ökade under 2017
Försäljningen för de olika produktkategorierna skiftade också under fjolåret: smoothies ökade med 9 procent i värde samt 4 procent i volym, medan färskpressad juice steg med 8 procent i värde samt 5,6 procent i volym.
Samtidigt sjönk försäljningen av såväl juice från koncentrat som saft samt fruktdrycker, där den senare dök 13,2 procent i värde samt 19,2 procent i volym.
Enligt företagets ledning ser man att det är trender som kommer att hålla i sig under året. Man förväntar sig också att den svenska produktionen fortsatt kommer att vara under inkörning under 2018, men att intjäningen ska bli bättre.
Vid slutet av 2017 beräknade Rynkeby också att man hade en marknadsandel på 30,8 procent i Skandinavien.