23948sdkhjf

Naturli fortsätter exportresan

Efter breda lanseringar i Danmark, Sverige och Tyskland står Storbritannien på tur för den växtbaserade färsen.
I sommar planerar det amerikanska bolaget Beyond Meat, backat av investerare som till exempel Bill Gates, att expandera till 50 länder på sex kontinenter. Med sin produkt Beyond burger, en växtbaserad hamburgare som ska se ut och smaka som köttföregångaren, hoppas man nå vegetarianer, veganer och flexitarianer världen över.

En utmanare har dock dykt upp i form av danska Naturli foods, som i januari lanserade brett i Danmark. Det följdes sedan av lanseringar i både Tyskland och Sverige, och i slutet av juni siktar man in sig på den brittiska marknaden. Den 27 juni kommer man nämligen att göra debut på Sainsbury's, en dryg månad innan Beyond meats planerade intåg i Tescos butiker.

Likt det amerikanska bolagets strategi kommer Sainsbury's i en testrunda placera Naturlis växtbaserade färs i samma sektion som det riktiga köttet. Försöket görs i 400 av kedjans största butiker, och är därmed det första av sitt slag i Storbritannien, rapporterar the Guardian .

För Naturli, som uppger att man har kämpat med att möta efterfrågan, är det nästa steg i den internationella expansionen:

– Inköpare från stormarknader runt om i världen kontaktar oss för att få vår växtbaserade färs i sin kyldisk. Vi har redan lanserat i Tyskland och Sverige, och England var en självklar nästa marknad, säger Naturli foods vd Henrik Lund i ett pressmeddelande.

Bolaget förväntar sig en försäljning av cirka en halv miljon förpackningar färs under första året i Storbritannien, där priset läggs på samma nivå som nötfärs.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.128