Naturli fortsätter exportresan
Efter breda lanseringar i Danmark, Sverige och Tyskland står Storbritannien på tur för den växtbaserade färsen.
En utmanare har dock dykt upp i form av danska Naturli foods, som i januari lanserade brett i Danmark. Det följdes sedan av lanseringar i både Tyskland och Sverige, och i slutet av juni siktar man in sig på den brittiska marknaden. Den 27 juni kommer man nämligen att göra debut på Sainsbury's, en dryg månad innan Beyond meats planerade intåg i Tescos butiker.
Likt det amerikanska bolagets strategi kommer Sainsbury's i en testrunda placera Naturlis växtbaserade färs i samma sektion som det riktiga köttet. Försöket görs i 400 av kedjans största butiker, och är därmed det första av sitt slag i Storbritannien, rapporterar the Guardian .
För Naturli, som uppger att man har kämpat med att möta efterfrågan, är det nästa steg i den internationella expansionen:
– Inköpare från stormarknader runt om i världen kontaktar oss för att få vår växtbaserade färs i sin kyldisk. Vi har redan lanserat i Tyskland och Sverige, och England var en självklar nästa marknad, säger Naturli foods vd Henrik Lund i ett pressmeddelande.
Bolaget förväntar sig en försäljning av cirka en halv miljon förpackningar färs under första året i Storbritannien, där priset läggs på samma nivå som nötfärs.