Partnerskap i proteinets tecken
Bergfalk och Co sammanstrålar med Johan i Hallen för distribution av kött och fisk till restauranger – bildar ny koncern tillsammans.
– Vi har en vision att bli Nordens bästa proteinspecialist och vi tycker att den här affären känns väldigt spännande.Tillsammans får vi ett bredare och slagkraftigare kunderbjudande och den nya gruppen blir det naturliga valet för professionella restaurangägare och kockar när det gäller proteinet mitt på tallriken, säger Lars Bengtsson, vd för Bergfalk.
Det är också två anrika företag som slår sina påsar ihop. Bergfalk har sedan grundandet 1840 vuxit till en omsättning på 550 miljoner kronor med 140 anställda, medan Göteborgs-aktören Johan i Hallen startades 1916 och i dag omsätter 640 miljoner kronor med cirka 125 anställda.
Tillsammans kommer man alltså ha starka positioner i landets största städer, med en samlad omsättning på knappt 1,2 miljarder kronor och täckning i större delen av landet.
Efter koncernbildandet och partnerskapet kommer Johan i Hallens tidigare huvudägare och ledning fortsatt att vara betydande delägare i den nya gruppen. Där får man sällskap av tidigare huvudägare och ledning i Bergfalk och Co samt Litorina, som tidigare i år blev huvudägare i Bergfalk.
– Vi är väldigt entusiastiska över bildandet av denna koncern och tycker att affären har en tydlig industriell logik. Bergfalk och Co och Johan i Hallen kompletterar varandra både avseende kunder, geografisk närvaro och produktområden.säger Lars Verneholt, partner på Litorina V advisor, investeringsrådgivare åt fonden Litorina V.