23948sdkhjf

Nya riktlinjer för alkoholreklam

Med nya rekommendationer ska det bland annat bli tydligare vad gäller marknadsföring i sociala medier.
Sveriges annonsörer har tillsammans med två andra branschföreningar – Sveriges bryggerier samt Sprit och vinleverantörsföreningen – uppdaterat rekommendationerna för marknadsföring av alkoholdrycker.

De nya rekommendationerna har uppdaterats för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och har tagits fram genom föreningarnas bedömning och tolkning av lagen.

Rekommendationerna, som första gången togs fram 2006 och reviderades 2011, innehåller efter årets uppdatering även riktlinjer för indirekt alkoholreklam.

En annan ny punkt är förtydliganden kring reklam i sociala medier.

– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges annonsörer, i ett pressmeddelande.

Se mer om rekommendationerna via Sveriges annonsörers hemsida .
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078