Unilever tar stark ställning mot fejkföljare
Livsmedelsjätten bryter med alla influencers som köpt följare – vill främja transparens i annonseringen.
Nu spänner livsmedelsgiganten musklerna igen. Den här gången riktar man ljuset mot influencers som köpt följare. För Reuters berättar marknadschefen att man bryter helt med profiler i sociala medier som puffat upp sina siffror genom köpta botar eller liknande tjänster.
Enligt Unilever vill man göra annonseringen mer transparent, samtidigt som man ser att följarköp urholkar ett av de snabbast växande annonssätten.
– Det finns många bra influencers där ute, men några ruttna äpplen förstör hela korgen. Problemet är att alla drabbas när förtroendet väl är underminerat, säger Keith Weed till Reuters.
Bolaget, vars portfölj innehåller varumärken som bland annat GB Glace, Knorr, Milda och Ben and Jerrys, säger att man kommer att prioritera plattformar som vidtar åtgärder mot bedrägeri och samtidigt arbetar för att öka transparensen.
Unilever spenderade under förra året 7,7 miljarder euro (drygt 79,5 miljarder kronor) på marknadsföring, där "några hundra miljoner" användes till marknadsföring via influencers. Det är dock en post som man beräknar kommer att växa i framtiden, säger Keith Weed till Reuters.
Genom ställningstagandet hoppas Unilever skapa svallvågor, något Sveriges annonsörers kommersiella chef tror att de lyckas med:
– Det är klart att det skapar en debatt och ökar medvetenheten. Det finns en stor osäkerhet eftersom marknaden inte är riktigt uppstyrd, säger Lin Eriksson Nordström till sajten Breakit angående Unilevers utspel.