Klassiskt ölmärke i återkomst
Nyckelbryggerier gör comeback med tidigare storsäljaren Key beer.
Ölet var under en period en storsäljare, då den under slutet av 1970-talet stod för upp till 75 procent av all starkölsförsäljning i Norrbotten.
Efter att bryggeriet återupplivats flyttades det längre in i landet, och ligger sedan 2007 i Älvsbyn. Nyckelbryggerier väcker nu liv i ölmärket Key beer, dock med nytt recept.
– Vi är otroligt stolta över att kunna erbjuda Key beer igen. Vid tillverkningen har vi utgått från det ursprungliga receptet och lagt mycket tid på att utveckla den smak som känns igen av de som drack Key beer på 70-talet och som passar även nya konsumenter. Vi landade i en klassisk exportlager som har en balanserad smak med lagom beska och sötma, säger Mia Grenmark Köhler, vd för Nyckelbryggerier, i ett pressmeddelande.
Ölet, som kommer som stark-, folk- och lättöl, lanseras nu mot restauranger, dagligvaruhandeln och Systembolaget. Från början av juli finns den i sortiment vid det lokala Systembolaget, och för resten av landet i beställningssortimentet.
Förutom öl producerar Nyckelbryggerier i dagsläget även vatten, samt läsk och juice gjord på bär.
Rättelse: I en tidigare version av artikeln stod det att receptet skapats av Oppigård bryggeris bryggmästare, i enlighet med en artikel från Norrbottens-Kuriren. Efter kontakt med Oppigårds vd Björn Falkeström visade det sig att detta inte stämmer, och uppgiften har därför tagits bort.