Tetra Pak: Smarta livsmedelsförpackningar viktiga för e-handeln
I takt med att e-livsmedelshandeln växer förändras också kraven på förpackningarna – enligt ny rapport från Tetra Pak kan smart förpackningsteknik vara viktiga för ytterligare tillväxt inom e-handel.
I indexet, som bland annat bygger på konsumentundersökningar och intervjuer med e-handlare, identifierar man enkelhet som en av de viktigaste trenderna för e-livsmedelshandelns tillväxt. Utöver det ser man också hållbarhet (där återvinning blir allt viktigare), personlig anpassning och utveckling av tekniska lösningar för leveranskedjorna som centrala punkter.
Nya krav
Tillsammans sätter det en del nya krav på förpackningar, där smarta tekniker kan komma att spela en viktig roll för flera av trenderna. Genom att till exempel använda digitala koder, där varje enskild förpackning märks med en unik ID-beteckning, kan konsumenten få en interaktiv kontakt genom att läsa av koderna med mobilen.
På så sätt kan konsumenten få ytterligare produktinformation och erbjudanden, samtidigt som informationen som hämtas in gör att varumärkena kan personanpassa i större utsträckning.
Även bakom kulisserna syns fördelar med unika ID-nummer: om förpackningarna märks med dessa kan de sedan användas i kombination med den robotteknik som många e-handlare använder sig av i sina lager, och på så sätt förenkla logistiken.
– I synnerhet bidrar smarta förpackningar till att öka tydligheten och effektiviteten i leveranskedjan, i båda riktningarna, samtidigt som de gör det möjligt att skapa en direkt och interaktiv relation med konsumenten. Vi tror att denna teknik, som utvecklas snabbt och som vi har testat sedan 2016 och nu börjar använda i Europa, kan hjälpa våra kunder att upptäcka nya möjligheter, som skapar tillväxt under kommande år, säger Alexandre Carvalho, chef för Global marketing services på Tetra Pak, i en kommentar.
Därtill drar Tetra Pak slutsatsen att lättviktiga och logistiskt effektiva förpackningar spelar en viktig roll – det kan påverka kostnader, transportvolymer och koldioxidavtryck, samtidigt som de tilltalar stadsboende konsumenter med begränsat utrymme i hemmen.
Läs rapporten i sin helhet HÄR .