Axfood slog förväntningarna
Axfoods andra kvartal visade på framgångar inom flera olika segment, det framgår av koncernens rapport. Totalt kunde Axfood redovisa en vinst på 543 miljoner kronor före skatt, att jämföra med 486 för motsvarande period förra året. Analytikerna hade förväntat sig 537 miljoner, enligt SME Direkts prognossammanställning.
– Det varma sommarvädret påverkade kvartalet inom ett antal områden. Dels har det gynnat café- och restaurangmarknaden, vilket återspeglas i den urstarka tillväxten inom Axfood Snabbgross. Dessutom påverkade vädret vår försäljningsmix, vilket gynnade våra marginaler, skriver Axfood vd Klas Balkow i rapporten
Försäljningen i egenägda butiker ökade med 1,7 procent och försäljningen av egna märkesvaror, EMV, uppgick till 29,2 procent i slutet av andra kvartalet, jämfört med 28,7 procent i slutet av första kvartalet 2018.
Den totala nettoomsättningen uppgick till 12 221 miljoner kronor (11 925), en ökning med 2,5 procent.