Matsmart och Blossa räddar 24 000 flaskor glögg
"Att slänga den fantastiska drycken var aldrig ett alternativ för oss"
– Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Helt perfekt glögg ska inte slängas bara för att det står 2017 på flaskan i stället för 2018, säger Matsmarts vd Karl Andersson, i ett pressmeddelande.
Blossa Hantverksglögg är en serie alkoholfri glögg som varje år kommer med ny smak och med ny design. Den säljs endast under en säsong i dagligvaruhandeln, men hållbarheten är betydligt längre än så.
– 2017 hade vi en del av den producerade volymen kvar när säsongen var slut. Att slänga den fantastiska drycken var aldrig ett alternativ för oss. Via Matsmart blir glöggen nu till glädje för kunder över hela Sverige, precis som det var tänkt, säger Åsa Strömberg, produktchef, Blossa.
Totalt ska 24 000 flaskor av 2017 års ”Lingon och Enbär”-glögg räddas.
– Alla producenter har då och då utmaningar med olika produkter. Blossa tar ansvar för miljön genom att se problemet, hitta en lösning och därmed bidra till minskat matsvinn. Det här gör både miljön och våra matsmarta kunder till vinnare, säger Karl Andersson.