Axfoods grepp – robotar fixar bemanningen
Axfoods näthandlare Mat.se har halverat felmarginalen i varubeställning och bemanning sedan man i ett par veckor låtit articifiell intelligenst ta hand om prognostiseringen.
– Den förutspår försäljningen av produkter och ordrar. Tidigare har vi tvingats göra manuella bedömningar, säger Sofia Norén, digital marknadsspecialist på Mat.se till Fri Köpenskap.
Tekniken tar hänsyn till ett 60-tal parametrar som kan vara allt från barnbidrag och väder till tidpunkt eller tidigare beteende. Information som människan omöjligen klarar av att väga och analysera korrekt.
– Det blir för många bollar i luften samtidigt. Hittills har tekniken varit dubbelt så bra som människan i sina prognoser, och det har aldrig slagit fel. Siffrorna ligger jämnt, berättar Sofia Norén.
Tack vare den nya informationen blir Mat.se mer exakta både i beställning och bemanning. De vet mer exakt hur många ordrar som kommer att säljas en viss dag och kan anpassa både beställningar och bemanning efter det. Svinn och dötid i produktionen kapas.
– Sedan innebär det inte att datorerna är felfria. De prognostiserar fel även de, men felmarginalen är alltid betydligt mindre.
Tekniken, som har testats i kedjans plocklager i Stockholm, Göteborg och Malmö, är också möjlig att använda i butik.
– Absolut, den går att applicera på de flesta ställen.