Största som hänt 2018 enligt livsmedelsbranschen
Slutet på året närmar sig med allt snabbare takt men innan vi välkomnar 2019 passade Food Supply på att fråga en rad olika människor inom livsmedelsbranschen om året som gått.
Vad är det största som hänt dig och din verksamhet?
Anette Björnlund, marknadschef, Valio Sverige
– Det mest framgångsrika året någonsin för Valio Sverige går i hållbarhetens tecken. Det inleddes med lanseringen av Oddlygood havredryck och gurtar. Kort därpå rullade de första växtbaserade yoghurtförpackningarna ut på marknaden. Vi sa ”soy no more” till korna som nu får helt sojafritt foder. I vår strävan mot en helt koldioxidneutral mjölkkedja ställer vi om markerna till att bättre ta upp koldioxiden från atmosfären. Vi inleder 2019 med att utbilda våra bönder i detta.
Sofi Randén, marknadschef, Estrella
– Att Linschipsen har etablerat sig som nya tidens chips. 2018 vann Linschipsen årets dagligvara och är nu den tredje största snacksprodukten i Sverige. Fabriken går för högtryck. Vi har gått upp till femskift på linjen och producerar dygnet runt, sju dagar i veckan. Nästa år ser vi fram emot installation av en ny linje.
Henrik Julin, vd, Orkla Foods Sverige
– Vi har haft ett stort fokus på hållbarhet under året. Orkla har antagit en ny ambitiös hållbarhetsstrategi och våra klimatmål har nu blivit godkända av Science Based Targets. Under året har vi ställt om vår fabrik i Frödinge till fossilfri energi, vi har satsat stort på en ny anläggning i Eslöv för att möta den stora efterfrågan på veganskt och vi har innoverat flera produkter utan tillsatt socker, som lanseras nästa år.
Anette Gregow, Communications Director, Skånemejerier:
– Ibland uppstår produktionsöverskott på våra mejerier. För att inte behöva kassera produkter som fortfarande är fräscha har Skånemejerier påbörjat ett samarbete med Skånes Stadsmission i Malmö under 2018. Här blir våra varor till näringsrika måltider för människor som lever i en socialt utsatt situation. Samtidigt stärker vi stoltheten bland anställda på Skånemejerier genom samarbetet med Skåne Stadsmission.
Sara Kraft Westrell, kommunikationschef Axfood
– Jag bytte jobb under året och började som kommunikationsdirektör på Axfood. Fantastiskt roligt personligen, men också spännande att få djupdyka i, och även kunna påverka, en bransch som berör så många. Matbranschen står inför stora utmaningar, inte minst digitalt, och jag vill bidra till att människor i Sverige ska kunna äta bra och hållbar mat i framtiden
Fotnot: Vi frågade 15 olika bolag. Majoriteten valde att inte vara med eller svara.