23948sdkhjf

Okritisk rapportering om ekomat

Brist på granskning i svenska medier.

Den uppmärksammade rapporten från Chalmers som ifrågasätter miljönyttan med ekologisk livsmedelsproduktion har delat forskarvärlden. Men debatten är inte ny. Diskussionen om den ekologiska matens värde för miljön och dess kvaliteter som livsmedel har pågått inom forskningen i flera år, även om den inte alltid gett avtryck i media.

Nu har också Näringslivets medieinstitut granskat journalistiken om ekomat i ett större perspektiv. Slutsatsen är att ekologisk matproduktion för det mesta beskrivs positivt och okritiskt. Det handlar mest om en tävling i att öka den ekologiska andelen. De ekonomiska perspektiven är förvånansvärt få, skriver rapportförfattaren Edvard Hollerz, trots att det är viktigt för både kommuner och enskilda konsumenter.

Han hänvisar också till den oberoende bevakaren Ekoweb, som i sin marknadsrapport för förra året konstaterade att det finns ett starkt ekonomiskt intresse från dagligvaruhandeln att öka ekoandelen, eftersom marginalerna är högre för ekologiska livsmedel.

När det gäller offentliga kök handlar det nästan uteslutande om att nå uppsatta mål för ekologisk andel – mål som i stort inte ifrågasätts.

Bakgrunden till studien är en debattartikel av Torbjörn Fagerström, professor emeritus i teoretisk ekologi vid Lunds universitet, i Svenska Dagbladet i våras. ”Journalisterna har helt svalt eko-propagandan”, skrev han då.

Han och Jens Sundström på SLU har tidigare undersökt tryckta mediers rapportering om ekomat. Detta följs nu upp i den aktuella rapporten där SVT:s och Sveriges Radios rapportering har granskats.

Nu kommenterar Torbjörn Fagerström den nya rapporten:

– Medier brister gravt i sitt journalistiska uppdrag, nämligen att skildra verkligheten, inte bara en del av verkligheten, säger han.

Hela rapporten går att ladda ner här.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089