Axfood byter stil
Efter närmare 20 år byter dagligvarukoncernen Axfood logotype och grafisk form. Med hjälp av den kända designbyrån Kurppa Hosk har man tagit fram en ny form som ”ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt.”
– Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood, i en kommentar.
Den nya logotypen ska vara ”stark, tidlös och relevant.” Det grafiska elementet i x:et är en visuell förenkling av inspirationskällan som är växtens ax. Typografin blir en bärare av identiteten liksom den varma och jordnära färgpaletten.
Den nya formen förtydligar också Axfoods roll som koncernvarumärke där logotypen färg- och formmässigt skiljer sig från de egna butikskedjornas logotyper, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Den nya visuella identiteten börjar införa nu och utrullningen sker successivt under året, i både digitala och fysiska miljöer.