23948sdkhjf

Arla till försvar: ”Vi tittar inte på Oatly”

Lansering av delvis havrebaserad dryck är en ny produktkategori enligt mejerijätten.

Som Food Supply kunde berätta i går släpper Arla en ny serie produkter där mjölk blandas med havredryck. Efter nyheten kom synpunkter bland konsumenter på sociala medier som såg ett samband med företaget Oatly och deras produkter.

I en intervju med Resumé försvarar sig mejerijätten.

Vi kör vårt race och skapar ett nytt segment genom en innovation eftersom vi inte anser att de alternativ som finns till mjölk är tillräckligt bra i dag. Vi bemöter bara de önskemål som finns bland konsumenterna, säger Kristina Hammerö, kategoriansvarig för Mjölk på Arla Sverige.

Resumé: Ni ser det inte som att ni ger er in på havre här?
– Absolut inte. Det är 50 procent laktosfri mjölk och 50 procent havredryck. Det här är en ny kategori.

Produkterna kommer att lanseras med en marknadsföringskampanj nästa måndag.
– Det är en innovation och kommer också att marknadsföras som en innovation, säger Kristina Hammerö till tidningen.

Mjölk är enligt Arla fortfarande den mest sålda produkten i dagligvaruhandeln men frekvensen minskar. Antalet som dricker mjölk går däremot inte ned.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094