23948sdkhjf

Så ska Sveriges livsmedelsexport öka

Svenska företag ska ses på fler mässor under 2019.

Ett av målen med den svenska livsmedelsstrategin fram till 2030 är att öka exporten för svenska företag. Efter en tids politisk turbulens har nu en ny regering tillträtt vilket innebär att tidigare fastställda, satsningar fortsätter under 2019 med en lika stor budget som tidigare. Det framgick under en pressfrukost anordnad av Business Sweden som är en gemensam satsning där stat och näringsliv gått samman och som nu driver exportprogrammet Try Swedish.

– Det är en inkörsperiod just nu för den den nya politiska ledningen men det finns även en ny energi, säger Johan Krallis Anell, nationell exportsamordnare på regeringskansliet.

Ett av målen med strategin har varit att visa upp svenska företag på fler arenor än tidigare, något som fortsätter även under 2019 då Business Sweden nu, för första gången, kommer ha närvaro på bland annat Natural Products expo West i Anaheim och den nystartade mässan Foodex i Tokyo.

Just den asiatiska marknaden är av stort intresse. Även om den är liten, hela Asien uppgår till fem procent av den totala exporten, finns det stor utvecklingspotential enligt Johan Krallis Anell. Enligt honom ökar efterfrågan konstant i Kina, och Japan kommer nu att släppa rejält på sin tullar vilket bäddar för svensk export.

Enligt Maria Varnauskas, manager för Try Swedish, är den europeiska marknaden dock fortfarande den absolut viktigaste, särskilt då Business Sweden nu nyligen inlett ett inköpssamarbete med Österrike.

– Det är bra för framförallt mindre ekologiska svenska företag att börja i Europa, särskilt när de inte har någon tidigare exporterfarenhet, säger hon.

Enligt både Johan Krallis Anell och Maria Varnauskas har Sverige ett fördelaktigt läge internationellt då styrkorna hos svensk mat är högt eftertraktade internationellt, styrkor som bland annat hållbarhet, djurskydd och innovation.

Men det finns även orosmoln på horisonten. Förra årets torka har inte gett avtryck på exporten, men framtida siffror kan fortfarande visa annorlunda. Dessutom är det nu bara veckor kvar tills dess att Storbritannien lämnar EU, en exportmarknad på totalt fem procent för svenska företag.

– Problemet med Brexit är att ingen vet vad som händer. En del företag har börjat med tillverkning i Storbritannien och vissa produkter som till exempel söt cider som har blivit stort där kommer nog få problem, säger Johan Krallis Anell.

Enligt Maria Varnauskas finns det dock enklare och närmare problem som kan hämma den svenska exporten.

– Företagen har sällan tid över för export. Det är inte ovanligt, även på stora företag, att det bara finns en exportansvarig och då är det viktigt att ha ledningen bakom sig.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14