De vill återuppfinna osten – helt utan mjölk
I dag startar food tech-bolaget Noquo Foods officiellt upp sin verksamhet och företagets grundare har minst sagt en ambitiös målsättning. Målet är att ta fram en helt vegansk ost.
– Bolaget heter Noquo Foods för att vi vägrar acceptera status quo. Vi har en teknikoptimism här och det finns jättemycket att göra. Vi vägrar att acceptera att ost behöver göras på mjölk, det borde gå att göra en bättre ost som är godare, nyttigare och billigare och per automatik mer hållbar, säger Sorosh Tavakoli vd och medgrundare av Noquo Foods.
Sorosh Tavakoli är inte någon nybörjare när det kommer till att starta och driva företag. 2007 startade han och Alfred Ruth och Dante Buhay videoannonsbolaget Videoplaza som sedan såldes vidare i en affär på cirka en halv miljard kronor. Efter det har han intresserat sig för andra branscher, nu senast algodling.
– Det var då jag gled in i matbranschen och blev väldigt passionerad kring proteinskiftet och möjligheterna det ger till att påverka klimatet, säger han.
För ungefär ett halvår sedan träffade Sorosh Tavakoli på Anja Leissner med bakgrund från bland annat Skånemejerier och AAK. Det visade sig att hon nyligen avslutat arbetet med en prototyp på en vegansk ost i ett annat sammanhang. De ska nu utveckla en produkt i samma kategori och med gemensamma förmågor försöka ta den till marknaden.
Noquo Foods har redan smygstartat med ett labb i Södertälje och är just nu upptagna i att rekrytera och utveckla R&D-teamet. Exakt hur den nya osten ska se ut, eller bestå av går inte att säga i det här tidiga stadiet.
– Vi kollar väldigt brett just nu men vi tror inte på de upplägg som finns. Vi tittar inte på de två varianter som finns i dag nämligen nötter eller kokosolja och de stärkelsebaserade uppläggen, vi ser brister i de uppläggen. Just nu kollar vi på baljväxter och andra proteiner och vi jobbar mycket på fett och oljesidan, sen tittar vi även på fermentering och bakteriekulturer.
Vet ni vilken sorts ost ni vill tillverka?
– Den stora möjligheten finns inom mat, så det är det vi siktar på. Men vi vet ännu inte vad som är görbart i dag men målet är inte att göra en nischad dessertost.
Noquo Foods söker inte investerare just nu och Sorosh Tavakoli är försiktig med att säga när en eventuell produkt kan vara redo för marknaden men att de samtidigt är nyfikna på att komma i kontakt med eventuella producenter. Viktigast just nu för Noquo Foods är dock att driva innovationen framåt.
– Vi försöker ta en vetenskaplig approach, vi vill inte bara göra en deal med en fabrik på Cypern och skapa ett nytt varumärke. Vi försöker att innovera på riktigt när det kommer till själva receptet och produkten; och vi skulle gärna vilja se fler bolag våga investera och utveckla saker på riktigt, säger Sorosh Tavakoli