23948sdkhjf

Starkt dryckestillväxt i en törstig värld

2018 var på många håll ett törstigt år, vilket visades sig i den totala dryckesförsäljningen. Försäljningen av kalla drycker ökade med 5 procent och varma drycker med cirka 3 procent globalt, det framgår av statistik från marknadsanalysbolaget Euromonitor International.

Störst ökning går att se för försäljningen av vatten på flaska, det segmentet ökade med totalt 7 procent till ett värde av 224 miljarder dollar. Försäljningen av kolsyrad dryck däremot stod nästintill stilla, delvis på grund av sockerskatter i bland annat Storbritannien och Saudiarabien.

Även varma drycker ökade i försäljning med 3 procent till en total försäljning på 152 miljarder dollar. Mest ökade teförsäljningen och förra året dracks det närmare 1,8 biljoner koppar te över hela världen. Under samma period dracks det även 1,2 biljoner koppar kaffe och kaffedrickandet ökade mest i Latinamerika och i Mellanöstern/Afrika där kaffeförsäljningen har ökat med 10,4, respektive 10,2 procent under en femårsperiod.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063