23948sdkhjf

Veganskt intresserar på nätet

Att det råder en vegotrend just nu är det mycket som tyder på om man ser på både konsumtion och företagens egna satsningar. Trenden märks även på nätet och svenskarnas sökningar.

I en undersökning som analysföretaget Semrush utfört framgår det att sedan 2015 har antalet sökningar på vegansk mat ökat med 130 procent, och sökningar på vegetarisk mat är i dag 1,5 gånger så många som för fyra år sedan. Även i Norge har intresset för vegansk ökat markant, där med hela 400 procent sedan 2015.

Men även intresset för snabbmat har ökat.

– Samtidigt som vegansk mat ökar i popularitet bland svenskar, ökar även antalet sökningar på snabbmat. Vi kan se att sökningarna på snabbmat har fyrdubblats under fyra år. Det kan förklaras med ett ökat utbud och att fler konsumenter idag lever en hektisk livsstil. Dessutom finns det en växande trend av växtbaserad snabbmat som även ofta är hälsosam, kommenterar Olga Andrienko, Head of Global Marketing på Semrush.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062