Så mycket mark tar fastfood
Delfi Fastfoodguide konstaterar ännu ett år med tillväxt för fast food 2017. Där uppskattas ökningen till cirka 5,5 procent motsvarande 26 650 miljoner kronor. Tillväxten har skett inom såväl kedjor, större och mindre och även fristående restauranger.
Detta speglar tillväxten på restaurangmarknaden i stort.
Ett undantag är fast food-sektorns urhem, gatuköken, som backar. Däremot ökar kedjorna inom sushi och vegetariskt.
Fastfood speglar ytterligheterna hos dagens gäster: Vid sidan av vegansk och vegetariskt så fortsätter hamburgerboomen med nya kedjor och egenprofilerade restauranger.
Den dämpade tillväxten i dagligvaruhandeln har fått butikshandlarna och kedjorna att snegla mot den växande restaurangsektorn. Men i Delfi Fastfoodguide, FFG, anser man att dagligvaruhandelns färdigmat inte är något hot mot fastfoodbranschen.
Förutom att butikskaféerna är på tillväxt och så ökar även färdigmatsutbudet.
En allt större satsning på kafé i förbutikerna kan dock på sikt bli en utmanare. Här finns sällan färdiga kedjekoncept utan utformningen och innehåll styrs upp av butiksägarna.
Salladsbarerna med självplock i butikerna är ett utbud som konkurrerar med fastfood.
Det ökade utbudet av kylda färdigrätter, Home Meal Replacement,, kan också komma att knapra på fastfoodsegment. Dock visare de senaste försäljningssiffrorna att HMR inte stört fastfood.
Branschglidning mellan restaurang och butik har av många påpekats som en realitet.
Även om några butiker har restauranger inne i butikerna så ser man inte konsekvenser av det.
För några år sedan anställdes kockar och kallskänkor i de manuella diskarna, den satsningen tycks ha mattats av. Främst skälet till det är kostnaderna, men också det skriande behovet av kockar i restauranger.
Dock kan man se representation av fastfood i dagligvaruhandeln på annat sätt: Max, Solna Korv, Sibylla, Texas Longhorn och Jensens Böfhus är några av flera fastfood-varumärken som återfinns butiksutbudet.
Fotnot: Den senaste Delfi Fastfoodguide för 2018 baseras på statistik för 2017 och utkom i december. Den görs årligen av Delfi.
Kunniga kaffegäster
Kaffedrickande utanför hemmet fortsätter att vara en populär njutning. De avspeglar sig i en fortsatt tillväxt. Detta trots att Barista gått i konkurs och Wayne's Coffee och Starbucks minskade både i omsättning och i antal enheter. Den ledande coffeeshop-kedjan är Espresso House.
Ett tecken på att kaffekonsumenten har blivit mer kräsen är det faktum att Johan&Nyström är en växande kedja. I dag finns fem enheter i Stockholmsområdet, tre i Göteborg och en i Helsingfors, dessutom på Arlanda och på Vantaa flygplats i Helsingfors,
Traditionella kaféer och konditorer surfar också på kaffevågen och satsar på att öppna filialer. Ett alltmer varierat kaffeutbud finns i dag på trafiknära enheter.
Grön våg, veganskt, vegetariskt
FFG menar att vegetariska och gröna produkter är är den starkaste trenden just nu.
Fler enheter med grön profil har öppnats. Flera av dem har snabbt utvecklats till kedjor som till exempel Vegansk Taku Taku och vegetariskt inriktad Holy Greeens. Den förra beskriver sig dock som fast casual och i dagsläget har tre enheter.
Hälsa, välbefinnande och hållbarhetsstrategi utmärker många fast food-aktörer. Flera av hamburgerkedjorna satsar på mindre köttandel, helt veganska rätter. Att erbjuda laktosfritt och glutenfritt gäller även dryck.
Pizza, något att hålla i handen
Plötsligt händer det. Pizzerior som länge haft småföretagarprofil börja nu formeras i restaurangkedjor. Det började med inte helt fastfood-profilerade Pizza Hut och har nu fortsatt med Domino's Pizza som tog sig till Sverige via Danmark. Domino's är främst inriktad på hemleverans, men tar även mot gäster på plats och erbjuder take away.
FFG prognostiserar att pizzamarknaden kommer att fortsätta att växa både med enheter med egen profil och i nya kedjor. Konkurrensen mot pizzasegmentet är de frysta och kylda pizzorna i dagligvarubutiker.