"Enorm potential med havren som råvara"
Mats Liedholm är relativt ny på posten som vd för Fazer Sverige där han även är chef för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods, men han är redan igång med att föra det anrika företaget in på helt nya marknader.
Det är nu snart fem månader sedan Mats Liedholm lämnade jobbet som marknadsdirektör på Ica för chefspositionen på Fazer och ansvaret för området Fazer Lifestyle Foods, två företag med gamla anor och traditioner.
– Jag har jobbat i gamla fina verksamheter som nästan alla har en drygt hundraårig historik och med varumärken som verkligen berör kunderna. Den röda tråden har varit att förädla och vidareutveckla sådant som andra utvecklat - men nu bygger vi mycket från scratch.
Under samtalet med Mats Liedholm är just den "röda tråden" en återkommande metafor. och det märks att han tar sin roll på största allvar, att det handlar om vara en del i en historisk kedja, fast en kedja som bygger på ständig innovation. Ett exempel på detta är Mats Liedholms tidigare arbete på Spendrups, även det ett gammalt företag. Där var han med och utvecklade Pistonhead och uppstarten av Brutal Brewing.
Går ni ifrån något när ni går framåt?
– Nej vi går inte ifrån något men vi kompletterar. Fazer idag är i grunden choklad och bröd med omfattande restaurangutbud som nu ska kompletteras med produkter och varumärken som bygger något nytt som vi ska göra på ett nytt sätt.
Mats Liedholm: Titel: Vd Fazer Sverige och vd Fazer Lifestyle Foods. Ålder: 53 år. Familj: Fru Åsa, fyra barn i åldrarna 22, 13, 11 och 9. Mentor: Carl-Viggo Östlund, mångårig vd för Tetra Pak-gruppen, vi har följt varandra och sparrat i tid och otid. Bästa beslutet: Det är så klart när jag tackade ja till mitt uppdrag inom Fazer Lifestyle Foods. Att få vara med och möjliggöra en växtbaserad livsstil utan kompromisser, som får konsumenter att må bra, känns verkligen som en meningsfull sysselsättning under en lång tid framåt. |
Ett typexempel på den här produktutvecklingen är Fazers gelatinfria konfektyrsortiment där klassiker som Tutti Frutti numera blivit ett populärt veganskt alternativ där hela produkten nu är växtbaserad. Mats Liedholm säger själv att han aldrig jobbat på ett ställe med så många "vita rockar" tidigare, att organisationen sitter på expertkunskaper utöver det vanliga. Något som inte minst har tagit sig uttryck i organisationens 400 miljoner stora satsning på havre.
– Det är en gröda och produkt med enorm utvecklingspotential som man kan göra väldigt, väldigt mycket mer med. Utifrån vårt perspektiv har vi byggt upp ett starkt kunnande kring havre, vi har två kvarnar som producerar stora mängder havregryn och därifrån jobbar vi med betaglukaner ochfår ut speciella havreproteiner och havreolja. Nästa steg är att ur havreskalen, en restprodukt, kunna utvinna xylos som går att tillverka xylitol av och på så vis skapa en helt ny unik produkt som inte finns någonstans idag, säger Mats Liedholm.
Du kommer närmast från Ica, vad har du med dig därifrån?
– Jag tar med mig en erfarenhetsbank från Nordens kanske mest framgångsrika retailer, ett professionellt företag som hittat en oerhört stark affärsmodell. Man behöver nog ha jobbat på Ica för att förstå hur det fungerar, för att förstå vilken kraft det finns i den modellen.
Fazer är, eftersom de inte bara tillverkar produkter utan även driver storkök,bagerier och caféer, ett företag särskilt lämpat för produktutveckling då hela verksamheten tillåter experiment i flera olika led enligt Mats Liedholm.
– Vi har möjligheterna att testa nya upplägg och bygga nya kunderbjudanden, vi kan lära oss oerhört mycket och så kan vi grunda nya trender samtidigt, säger han.
Men egen innovation är inte det enda sättet Fazer tänker växa på framöver enligt Mats Liedholm söker företaget ständigt nya partners, samarbeten och förvärv.
– Det är i stora delar så Fazer byggt vidare på sin verksamhet, det är ganska få varumärken som Fazer fött själva men, väldigt många som är förvärv som genomförts historiskt. Se bara på Skogaholmsbröd eller köpet av Frebacos kvarn, det är en röd tråd som fortsätter. Ska du växa måste du göra det via ett bredare kontaktnät än tidigare, kunskap är finmaskig och spetsig. Man behöver hitta de här partnerskapen för att bli riktigt konkurrenskraftig, säger han.
Tre snabba frågor
1: Vad har du fokuserat på hittills?
Då har jag fokuserat på organisation och människor och vår grundläggande affärsstrategi
2: Vad är viktigast just nu?
Just nu förbereder vi en internkonferens i Stockholm nästa vecka där vi samlar lite drygt hundra medarbetare för att diskutera hur vi ska utveckla vår verksamhet.
3: Vad händer inom 5 år.
Fram till 2025 har vi sett en oerhört stark omställning som ska ta helt avgörande steg för att kunna ta steg för att ha en jord vi kan leva på, den omställning vi ser nu gällande klimatpåverkan är väldigt omfattande. Jag tycker de branschinitiativ och nationella initiativ vi ser nu för att ställa om till ickefossila bränslen och minska klimatavtrycken. Vår förmåga att lyckas med det är helt avgörande.