Mot toppen – med pizzabotten
Det råder bråda dagar på pizzafabriken Tony's pizza i Nyköping som ägs av företaget Foodster just nu. Årets tyngsta period, sommaren, står för dörren och företaget har fått anställa sex nya medarbetare för att klara av trycket. Ett tryck som dels beror på säsongen, men även på det lilla bageriets nya samarbete med 7-eleven som nu helt gått in för att satsa på pizza. Det Tony's pizza gör är att de levererar färdiga pizzor som gräddas i butik.
– Vi kommer att dubbla produktionen nu framöver då vi har vår största produktionsperiod mellan april och augusti. Det blir närmare 400 000 pizzor då, säger Tony Gerasovski, grundare av Tony's pizza.
Förutom nyanställningar kommer Tony's pizza även att investera i ny utrustning framöver för att kunna hålla uppe produktionen. Alla bottnar som levereras till kunderna är handbakade vilket i sig sätter vissa begränsningar på tempot.
– Ugnen är också lite av en begränsning men vi ska utöka produktionsbanan med en helt ny produktionsbana där vi går från att kunna producera 320-350 bottnar i timmen till 1050 istället, säger Tony Gerasovski.
Fördubblingen i produktionen beror till stor del, men inte endast, på det nya samarbetet med 7-eleven och det är framförallt till conveniencekedjor och liknande restaurangverksamheter som köper både pizzabottnar och färdiga pizzor.
– Det är där vi har vårt fokus, vi var i dagligvaruhandelns en sväng också men det är svårt att slå sig fram där, säger Tony Gerasovski.
Tony's pizza har tidigare även gjort sig kända för sin innovativa satsning på pizzabottnar via posten och även om den satsningen inte dragit ifrån lika mycket som försäljningen till restaurang- och storkök säger Tony Gerasovski att de nu har en ny produkt på gång för hemmabagarna som de kommer att lansera under hösten.