Sill för miljoner – handlarnas förväntningar ökar
Under midsommarveckan ökar sillförsäljningen i dagligvaruhandeln med 63,4 miljoner kronor jämfört med en normalvecka. Det är en ökning med hela 655 procent. Totalt ökar livsmedelsförsäljningen med 331 procent.
Inför årets midsommar har handlarnas förväntningar ökat något. 57 procent av dagligvaruhandlarna anger att midsommarhandeln är viktig för deras butiker, jämfört med 55 procent förra året.
Den totala livsmedelsförsäljningen under midsommarveckan ökar med cirka 880 miljoner kronor jämfört med normalveckan, från 6,1 miljarder kronor till cirka 7 miljarder, enligt siffror som Svensk Handel publicerar i dag.
Över tid är dock volymerna ganska konstanta. 2018 ökade midsommarhandeln med 0,4 procent i värde jämfört med 2017.
Försäljningen av gräddfil, marinader och dessertost ökar markant under midsommarveckan. Men det är inte enbart mat som säljer bra. Försäljningen av insektsmedel får sig en rejäl skjuts och ökar med 331 procent.
– Konsumenterna följer traditionen när de handlar inför midsommar. Butikerna har laddat butikshyllorna med varor som sill, gräddfil och potatis, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.
Statistiken är en del av Svensk Handels traditionella sommarprognos som presenteras under vecka 26.
Här är produkterna som ökar mest i procent: | |
Sill | 655% |
Gräddfil | 349% |
Insektsmedel | 331% |
Engångsserviser o bestick | 240% |
Soja, bbq-sås o marinader | 233% |
Dessertost | 227% |
Servetter | 216% |
Vin och cider | 205% |
...och de som ökar mest i värde: | |
Sill | 63,4 milj kr |
Fläsk | 37,6 milj kr |
Kaffe | 30,0 milj kr |
Glass | 20,3 milj kr |
Chips & snacks | 19,5 milj kr |
Gräddfil | 18,6 milj kr |
Grädde | 16,4 milj kr |
Dessertost | 14,4 milj kr |
Matlagningsost | 12,5 milj kr |
Kolsyrade drycker | 12,0 milj kr |
Matsåser | 9,1 milj kr |
Matbröd | 6,3 milj kr |