23948sdkhjf

Svenska ekofruktodlare tar hjälp av kända matprofiler

Går för första gången samman i i gemensam satsning.

Sveriges ekologiska fruktodlare går för första gången samman för att tillsammans nå ut med branschens mervärden till konsumenterna. Projektet är döpt till Framtidens frukt.

Projektet som tar formen av en informationskampanj rullas ut under september och startar i samband med Äppelveckorna på Österlen.

Tre kända matprofiler, kockarna Ulrika Brydling och Paul Svensson samt konditorn My Feldt kommer att hjälpa till som "ambassadörer" för svensk ekofrukt.

– Vi kockar har ett ansvar att visa vägen och lära oss av de som producerar maten, menar Paul Svensson, rikskänd för sitt hållbarhetsarbete.

Kampanjen ska verka för att informera kunderna om hur ekologisk odling egentligen bedrivs och hjälpa till att öka konsumtionen av svensk ekofrukt.

– Vi odlare vill berätta hur vi arbetar, vad det är som gör våra äpplen lite dyrare och vad vår odling betyder för miljön, smaken och hälsan. Långsiktigt handlar det om jorden och vattnet och att bevara den naturliga mångfalden, säger Marcus Callenbring, som har en ekologisk fruktodling på 25 hektar på gården Stora Juleboda i Maglehem.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109