Minskad efterfrågan på Absolut
Den franska vin- och spritgiganten Pernod Ricard kunde se sin försäljning öka med 6 procent till 9 182 miljoner euro under räkenskapsåret 2018/2019. Resultatet förbättrades med 8,7 procent till 2 581 miljoner euro.
The Absolut Company som ägs av Pernod Ricard minskade dock i försäljning med 3 procent. Det råder dock skillnader mellan olika marknader. Försäljningen internationellt gick upp med 4 procent, varav Indien och Kina såg en ökning med 33, respektive 32 procent men resultatet drogs ändå ner på grund av en minskning på den amerikanska marknaden som enligt Absolut beror på lagerjusteringar.
– Absolut Vodka blir allt mer internationellt genom ökad närvaro på flera nya marknader runt om i världen. Nya konsumenter i bland annat Kina, Indien och Afrika får en egen relation till varumärket, vilket är mycket glädjande, säger Anna Malmhake vd på The Absolut Company.