23948sdkhjf

Mackmyra minskar förlusten

Den svenska whisky-producenten Mackmyra har haft det kämpigt den senaste tiden men i det andra kvartalet kan företaget konstatera dels en minskad förlust på -1,3 miljoner kronor (-1,9) samt en viss omsättningstillväxt på 2 procent, vilket innebär att det blir det 18:e raka kvartalet med ökade intäkter, det framgår av Mackmyras senaste kvartalsrapport.

– Första kvartalets starka avslut fortsatte delvis in i andra kvartalet men en viss avmattning under andra halvan", skriver bolaget som pekar på en fortsatt "ojämn utveckling mellan olika marknader", skriver, vd Magnus Dandanell i en kommentar.

Tillväxten är till stor del hänförlig till ökad försäljning inom Private Brand samt fortsatt positivt utveckling Storbritannien. Tillväxten på de prioriterade exportmarknaderna Tyskland, Frankrike och Storbritannien tillsammans var 10 procent. Tyskland minskade dock 26 procent.

Kvartalets försäljning till Systembolaget minskar till stor del förklarat av en förändrad periodicitet av årets produktsläpp.

Det tidigare utannonserade effektivitetsprogrammet har gett resultat bland annat genom att kostnaderna för försäljning och administration minskade till 12,3 miljoner kronor, att jämföra med 14 miljoner kronor under samma kvartal året innan.

Mackmyra har under kvartalet släppt en ny produkt men den 3 september under kommande kvartal släpper nu destilleriet sin uppmärksammade AI-whisky, världens första whisky framtagen av Artificiell Intelligens som master blender.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109