Eko-kampanj på bred front i september
Den här månaden lanseras den kanske bredaste kampanjen för ekologiska livsmedel i Sverige någonsin. Kampanjen som går under namnet Eko-september är resultatet av ett samarbete mellan Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Krav och Sveriges Konsumenter.
Syftet med är att öka kunskapen samt driva försäljningen av ekologiska och Krav-märkta livsmedel. Kampanjen går ut på dels material i sociala medier och butiker men även en rad olika aktiviteter där alltifrån råvaror, lantbrukare och kockar lyfts fram.
– Vår ambition är att göra skördemånaden september till en återkommande ekomånad – och att Eko-september tar fasta på potentialen som finns i det ökande intresset för de mervärden som ekologiskt och Krav-märkt står för som ökad biologisk mångfald, extra god djurvälfärd och liten klimatpåverkan, säger Anita Falkenek, vd på Krav i en kommentar.
Eko-september är ett resultat av regeringens åtgärdsplan som syftar till att öka den ekologiska produktionen och konsumtionen i Sverige.