Internationellt prestigefullt designpris till Paolos
Paolo Robertos italienska livsmedelsvarumärke Paolos tog emot ett pris för sin förpackning för varumärkets San Marzano-tomater som prisades under den prestigefyllda galan Pentawards, världens främsta tävling i förpackningsdesign som gick av stapeln i går kväll i centrala London.
Varumärket Paolos lanserade ett 50-tal italienska produkter i ett exklusivt samarbete med Coop under förra året. En av de mer udda produkterna var Paolos San Marzano-tomater, en exklusiv tomatsort som odlas vid vulkanen Vesuvius sluttningar sydöst om Neapel i södra Italien.
Burken tog hem ”Bronze Award” i kategorin Fruit & Vegetables.
- Jag är extremt glad över det här fina priset. Vi har verkligen satsat på förpackningsdesignen för Paolos sortiment. Alla mina produkter är av otroligt hög kvalitet och de förtjänar att paketeras på ett sätt som speglar den höga kvalitén, säger Paolo Roberto, grundare av Paolos.
Det är inte bara designen som lockar. Trots att priset är dubbelt så högt som vanliga burktomater har försäljningen gått över förväntan.
- Vi sålde slut på hela den beräknade årsvolymen efter bara några månader! Den lyxiga förpackningen sticker ut i butikshyllan och jag tror att kunderna blir nyfikna på att testa. En burk med tomater för 25 kronor är trots allt något som de flesta har råd med, en slags vardagslyx, säger Ken Nygren, marknadschef på Paolos och Evanoff Group.
Byrån som tagit fram hela den grafiska indentiteten är Mikael Selin Design Studio.
Paolos San Marzano-tomater säljs hos Coop, City Gross, Delitea.se och i utvalda ICA-butiker.
Ursprungsbeteckning: San Marzano är en produkt som innehar skyddad ursprungsbeteckning, vilket innebär att allt från odling till skörd och paketering är strikt kontrollerat och reglerat i såväl italiensk som europeisk lagstiftning. Andra produkter som innehar beteckningen är bland annat drycken Champagne och vår svenska Kalixlöjrom. |