Kronfågel stoppar kritiserad reklamfilm
Det har stormat kring Kronfågels senaste reklamkampanj, vilket är företaget största någonsin. Kritik har riktats mot kampanjens angrepp på nötkött och framhållande av kyckling som ett klimatsmartare alternativ.
Nu har Kronfågel valt att plocka ned en av sina reklamfilmer från sin Facebooksida. Anledningen till detta är dels att en av bönderna som är med i filmen, som tidigare varit med i Kronfågels reklam inte ville medverka i kampanjen, dels att filmen kritiserats av andra bönder, vilket ATL:s bloggare Rickard Axdorff var först med att uppmärksamma.
Kronfågel säger att det en brist i rutinerna ligger bakom misstaget.
– Det är en miss från vår sida helt enkelt, säger Susanne Zabrodsky, marknadschef på Kronfågel till tidningen Resumé.
Om kritiken som riktats mot kampanjen från böndernas håll säger hon:
– Vi tycker så klart det är tråkigt att bönderna har synpunkter på kampanjen och att man väljer att ta den dialogen via media. Om de hade vänt sig direkt till oss hade vi haft möjlighet att ställa frågor och bemöta kritiken på ett bättre sätt. I slutändan vill båda parter öka försäljningen av kyckling.