23948sdkhjf

Matsmart etableras i Tyskland: ”Siktar på första halvåret 2020”

Tar in 182 miljoner, mestadels från en tysk investeringsfond.

Fri Köpenskap kunde tidigare i dag berätta att Matsmart tar in 182 miljoner i en investeringsrunda. Mest investerar den tyska investeringsfonden LeadX Capital.

Att den nya delägaren är ett tyskt bolag rimmar väl med Matsmarts planer, berättar vd Karl Andersson i en intervju med Fri Köpenskap.

– Vi har letat efter rätt partner som kan hjälpa oss ut i resten av Europa och nu har vi hittat den.

Ambitionen är att starta en verksamhet i Tyskland efter årsskiftet. Matsmart tittar på ett par olika orter men vill inte berätta exakt vart ännu.

– Vi siktar på första halvåret 2020. Våra nya delägare har en väldigt stark bas och goda kontakter i Tyskland, säger Karl Andersson.

Förutom det faktum att Tyskland har 82 miljoner invånare är marknaden intressant eftersom den är väldigt präglad av kraftiga lågprisaktörer som exempelvis Lidl och Aldi.

Konsumenterna är vana vid lågpris och vi tror att vi kan vara med och utveckla den marknaden eftersom vi kan leverera lågt pris i kombination med starka varumärken, konstaterar Karl Andersson.

Matsmart ägnar sig åt klipp- och svinnprodukter som av överproduktion, kantstötning eller andra orsaker är färska men ratas av traditionella butiker. Varorna köps online och skickas via posten och andra logistikföretag.

Samtidigt kan det vara utmanande att etablera sig i Tyskland.

Vi är superödmjuka inför det. Det finns risker med allt men vi tror att marknaden är rätt för oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069