Efter Arlabråket – Oatly byter tillfälligt ut namn på förpackningar
Att Oatly och Arla har bråkat fram och tillbaka i flera års tid kan inte ha gått någon förbi. Senast svarade Arla med sin kampanj "Bara mjölk smakar mjölk" där växtalternativ till mjölk benämndes som "pjölk", "brölk" och "trölk".
Som ett svar på kampanjen valde Oatly att varumärkesregistrera just "pjölk", "trölk", "börlk" och "sölk", vilket föranledde Arla att ta till juridisk hjälp för att bestrida registerna för att de ansåg att dessa skett i ond tro och att de var först med namnen, det var Aftonbladet först ut med att rapportera.
Frågan debatterades senare även mellan Kristina Hammerö, kategoriansvarig på Arla och Oatlys kreativa chef Martin Ringqvist i Aftonbladet Morgon.
– Vi tyckte bara att det var jättebra namn. Vi får ju till exempel inte säga havremjölk av legala skäl, så "pjölk" och "trölk", det är ju bra namn som vi skulle vilja använda, sa Martin Ringqvist då.
Nu verkar namnen varit så pass bra att Oatly valt att tillfälligt byta etikett på några av sina produkter till just "pjölk och "brölk.
Kampanjen kommer att pågå mellan veckorna 40-45 men om de fortsätter längre än så återstår att se. Att invändningen mot varumärkesregistreringen kan komma att gillas tar Oatly med ro.
– Då blir de [förpackningarna] kanske samlarobjekt värda tusentals kronor. Särskilt de som förirrat sig till Finland. Det gick några pallar dit av misstag, och där har man ju ingen aning om vad "Pjölk" och "Brölk" är för något, skriver Martin Ringqvist i ett mejl till tidningen Resumé.