23948sdkhjf

"Bioteknik" gör kunderna osäkra

Ordet på förpackningar skapar förvirring.

Att tekniken ständigt går framåt kan ses som något positivt, men inte alltid och särskilt inte när det kommer till biologi. Inom ramen för ett forskningsprogram på Sveriges Lantbruksuniversitet har forskarna studerat hur konsumenter reagerar på termen "bioteknik" på förpackningar med fisk samt tittat på hur olika märkningar så som vildodlad, odlad, steriliserad med hormoner och så vidare påverkade köpviljan.

Det forskarna upptäckte var att ordet "genmodifierad" (som inte finns i svensk handel idag) skulle påverka köpviljan negativt men även att endast ordet "bioteknik" fick vissa, att utan närmare förklaring, välja en vildfångad fisk.

– I stort sett alla konsumenter tolkar märkningen ”vildfångad fisk” på samma sätt. Den märkningen är ju lätt att förstå eftersom det handlar om produkten i sin mest naturliga form, säger Carl Johan Lagerkvist, professor i ekonomi och en av forskarna bakom studien i en kommentar.

Forskningen visar också att de som tror att vetenskapen har en positiv inverkan på livsmedelskvaliteten inte valde bort fisk märkt med "bioteknik".

– När konsumenter baserar sina val på vetenskaplig rationalitet, slutar de att oroa sig för om produkten i fråga känns naturlig eller inte, säger Carl Johan Lagerkvist.

– Om det ska gå att sälja lax i Sverige, som tagits fram med hjälp av bioteknik, behöver märkningen på förpackningen kombineras med ansträngningar för att minska förvirringen kring begreppet bioteknik bland konsumenterna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079