Impossible Foods ska sälja "fläsk" till Kina
Det amerikanska företaget Impossible Foods, som i likhet med Beyond Meat verkar inom sektorn växtbaserade köttersättningsprodukter, har ställt in siktet på världens största köttmarknad: Kina, som står för 28 procent av köttkonsumtionen i världen.
Det rapporterar Bloomberg News.
För att lyckas i Kina måste Impossible Foods få fram en riktigt bra produkt som liknar fläsk och griskött, då det är favoritmaten för många kineser. Arbetet är på god väg, uppger bolagets vd Pat Brown för Bloomberg TV.
– Vi har redan mycket bra prototyper för växtbaserat fläsk. Det är egentligen bara en fråga om att kommersialisera och skala upp, sade han till kanalen.
Av kinesernas dagliga köttintag utgörs över 60 procent av griskött, men den pågående epidemin av afrikansk svinpest har drivit upp priserna kraftigt och därmed blivit en plåga för många av landets hushåll.
En lyckad inbrytning på den kinesiska marknaden skulle lyfta hela branschen för köttliknande föda, som än så länge svarar för mindre än 1 procent av världens samlade köttkonsumtion. Enligt analysfirman Jefferies har dock köttersättningar en potential att ta 9 procent av totalmarknaden år 2040.