23948sdkhjf

Umida ökar med 30 procent i tredje kvartalet

Umida Group, som verkar i dryckes- och matlagningsbranschen, ökade sin nettoomsättning exklusive alkoholskatt med 31 procent under tredje kvartalet 2019. 

Rörelseresultatet förbättrades till 0,9 miljoner kronor från -4,2 miljoner samma period förra året. Bruttomarginalen steg till 40 procent (37). 

Förbättringen av resultatet beror delvis på en försäljning av inventarier som gav en positiv nettoeffekt på 3,2 miljoner kronor, och delvis på ökad försäljning i kombination med kostnadsbesparingar, skriver Umida i delårsrapporten. 

Brands for Fans-portföljen uppvisade en tillväxt med 112 procent i tredje kvartalet medan Umidas varumärken Lacks och Casana mötte en extremt tuff konkurrens som avsevärt påverkat försäljningen negativt, skriver Umida. Vidare ledde bolagets fokus på prioriterade varumärken till en kraftig minskning av både legoproduktionsuppdrag och försäljning av Selected by Glass. 

Jämfört med tidigare år har Umidas glöggförsäljning kommit igång tidigare, motsvarande en omsättningsökning under tredje kvartalet till knappt 3,4 miljoner kronor jämfört med 0,9 miljoner samma period i fjol. En stor andel av Umidas försäljning och lönsamhet kommer från glöggsortimentet under främst det fjärde kvartalet. 

"I samband med mitt tillträde i början av året bestämde vi oss för att genomföra en snabb och omfattande turn around av bolaget, rensa ut det som inte bidrog till lönsamheten och ställa om resurser mot ett framtida och välmående Umida. Vi kan nu se att detta redan börjat ge konkreta resultat även om full resultateffekt inte uppnås förrän vid årsskiftet", skriver tillförordnade vd:n Mats Jämterud. 

Det som kvarstår i den omställning som genomförs är, förutom att Umida stänger den egna produktionsanläggningen för gott under december, försäljningen av bolagets fastighet i Götene. 

"I samband med fastighetsförsäljningen, som jag räknar med att kunna slutföra innan årsskiftet, är ambitionen att lösa samtliga våra lån så att vi går in i 2020 med en både optimerad och slimmad kostnadsstruktur såväl som en optimerad, slimmad och tillväxtfokuserad organisation", skriver Mats Jämterud.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109