23948sdkhjf

Livsmedelsindustrin är sist på digitaliseringsbollen

Svenska företag digitaliseras snabbare men har långt att gå.

För femte året i rad har managementkonsultbolaget Bearingpoints mognaden hos svenska företag gällande digital kundinteraktion. I årets rapport "Digital leaders in Sweden 2020" har 84 svenska företag undersökts utifrån fyra olika mätvärden och totalt uppnådde dessa företag ett resultat om 2,96 på en 5-gradig skala, vilket innebär att företagen får betyget "tillräckligt" precis under "bra.
Placeringen är dock en förbättring sedan senaste det samlade resultatet hamnade på 2,68.

Bland de olika branscherna placerar sig telecom B2C-branschen som petar ner förra ledaren, B2B inom telecom. Högst placering av alla företag var Electrolux med ett värde på 3,51, men även Systembolaget placerade sig högt på plats fem med 3,45 i betyg.

Livsmedelsindustrin placeras allra sist på listan över de 11 olika branscher som undersöktes i rapporten med siffran 2,33 – en bra bit ifrån tillverkningsindustrin som hamnade ovanför på plats 10. Bäst i kategorin var Arla som var det enda företaget som fick ett betyg över 3.

Rapporten bedömde företagen utifrån fyra olika dimensioner: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel samt digital CRM (customer relationship management). Det positiva för livsmedelsbranschen var att de iallafall gick framåt i tre av dessa kategorier där undantaget var e-CRM. Just e-CRM var det område som flera företag i årets rapport såg ut att hamna på efterkälken med.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093