Convenience växer i betydelse
Convenience-branschen fortsätter att växa och idag består den av cirka 6 500 butiker med 16 000 anställda och besöks av en fjärdedel av befolkningen varje dag, det framgår av Convenience Stores Sweden som för andra året ger ut sin rapport om branschen i samarbete med HUI Research.
– Det är inga stora förändringar från förra året men vi ser att vi är på väg att öka. Det är inte så konstigt då vi lever som lever. Allt fler är på språng och behöver äta något på vägen, säger Bengt Hedlund, vd på Convenience Stores Sweden.
Rapporten går djupare in på de olika kedjornas marknadsandelar och effektivitet. Bland annat framkommer det att de ej kedjeanslutna butikerna utgör den absolut störst majoriteten sett till antalet butiker, nästan varannan butik är ej kedjeansluten. Sett till omsättning är dessa dock inte alls lika imponerande. Där sticker istället Circle K ut som har nästan dubbelt så stor omsättning som konkurrenten OKQ8, trots att de har färre butiker. Den genomsnittliga omsättningen per butik för Circle K är den största med 14,2 miljoner följt av Shell med 13,3. OKQ8 har 9,2 miljoner.
Värt att notera är att rapporten endast mäter kedjornas livsmedelsförsäljning och inte drivmedel eller liknande.
– Man kan tolka det som att Circle K är ovanligt bra på att sälja det som är ätbart och att OKQ8 kan vara bättre på sådant som är mer bilrelaterat, säger Bengt Hedlund.