Coop ska hjälpa matentreprenörer att blomma
Coops partnerskap med Norrsken Foundation börjar nu konkretiseras. Tillsammas med Swedish Foodtech startar Coop och Norrsken nu acceleratorprogrammet Bloomer.
– Med acceleratorn Bloomer skapar vi en plattform för entreprenörer som vill göra matbranschen mer hållbar och som snabbt vill få ut sin tjänst eller lösning i mat-Sverige. Tillsammans med entreprenörerna ska vi möjliggöra lösningarna som ska driva matbranschen i Sverige framåt, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB, i ett uttalande.
Enligt Urban Dictionary har en bloomer en positiv inställning och försöker göra det bästa av livet. Det nya acceleratorprogrammet riktar sig till entreprenörer som har en utvecklad lösning eller tjänst som de vill testa på marknaden. Målsättningen är att programmet ska ha plats för 6–8 företag när det startar i slutet av mars 2020.
Coop kommer att ge entreprenörer tillgång till företagets kanaler, data, hjälp med pilotering och mentorer, och ska även tillsammans med andra investerare bidra med finansiering efter programmet.
För Coop handlar det om en mångmiljonsatsning och innebär ett steg mot att anamma mer öppen innovation tillsammans med partners och entreprenörer.
– Vi är övertygade om att vi tillsammans med våra handplockade mentorer och partners har de kompletterande erfarenheterna och styrkorna som kan göra att entreprenörernas lösningar kan blomma ut ordentligt. Detta är ett viktigt steg till att börja revolutionera matsystemet och bidra till en mer hållbar och välmående värld, säger Jessica Wolf från Coop, ansvarig för Bloomer.
Norrsken Foundation kommer att bidra med sitt nätverk av mentorer, partners, investerare och kunskap kring att utveckla bolag som vill ha positiv inverkan på världen. Entreprenörerna kommer också att sitta i Norrskens lokaler på Birger Jarlsgatan i Stockholm.
Sweden Foodtech kommer att bistå med spetskompetens inom foodtech, mentorer från sitt nätverk och stöd med att bedriva programmet.
– I stort sett alla andra sektorer har genomgått en digital förändring förutom matsektorn, här är vi fortfarande på stenåldersnivå. Den förändring som behövs kommer att sätta fokus på användandet av data, nya affärsmodeller, och skifta existerande värden och relationer. Entreprenörerna tillsammans med grundarna av Bloomer kommer att bli drivande för detta, kommenterar Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech.