23948sdkhjf

Arla fälldes för vegetarisk ostreklam

Arla har marknadsfört sin ost, Apetina Paneer, på Facebook som "vegetarisk", vilket ledde till att reklamen anmäldes till Reklamobudsmannen som vilseledande.

De som anmält Arlas reklam menar att en ost baserad på komjölk inte kan betraktas som vegetarisk. Arla hävdade å sin sida att de följt Livsmedelsverkets riktlinjer rörande vegetarisk mat och inte försökt vilseleda konsumenterna då ordet ”vegetariskt” inrymmer ett antal undergrupper och att begreppsbildningen inte är tydlig, enhetlig eller fastställd över tid. Arla hävdade även att genomsnittskonsumenten är medveten om att paneer är en ost och därför baserad på animalier.

Reklamombudsmannen valde att fälla reklamen då de anser att en genomsnittskonsument skulle vilseledas av produkt då den skulle kunna förväxlas med en produkt som inte innehåller animaliska ingredienser.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.133