23948sdkhjf

Coop satsar på lokal gårdsbutik på nätet

Coop har i det tysta sjösatt en stor satsning på lokala varor.

I går kväll stod det klart att uppstickaren Fodi gått i konkurs. Företaget tog in 80 miljoner kronor och expanderade snabbt i Stockholmsområdet med affärsidén att sälja varor från små lokala producenter via nätet.

Nu kan Food Supplys systertidning Fri Köpenskap berätta att Coop i det tysta lanserat en egen satsning på produkter från just små lokala leverantörer i sitt e-handelserbjudande.

– Det finns en stor konsumentefterfrågan på lokala varor både av hälso- och hållbarhetsperspektiv. Vi ser en kraftig tillväxt och tror att trenden kommer att hålla i sig, säger Claes Hessel, digital produktchef hos Coop Sverige, till Fri Köpenskap.

Men enligt honom har satsningen påbörjats innan och inte påverkats av den minskade konkurrensen i samband med Fodis konkurs.

– Nej, det finns inget samband. Jag såg den trista nyheten i morse.

Gårdsbutiken finns som en egen flik i Coops e-handel men produkterna kan kombineras med den vanliga kassen. Gårdsbutiken har pilottestats i smyg de senaste två veckorna.

– Om man tittar ute i våra fysiska Coop-butiker i landet så skiljer sig de lokala produkterna. En butik på Gotland har sina speciella produkter och en butik i Värmdö har sina. Det vi har gjort är att samla ihop dessa under ett och samma tak i vår e-handel, berättar Claes Hessel.

På så sätt kan produkterna exponeras mot en större marknad. I en inledningsfas blir produkterna tillgängliga för nära två miljoner hushåll i Stockholmsområdet men ambitionen på sikt är en bredare lansering.

Det är mycket på gång och väldigt efterfrågat från andra regioner. Vi har diskussioner i gång om hur vi kan etablera detta även på andra marknader men lösningarna kommer att se olika ut, säger Claes Hessel.

Kunderna kan läsa mer om producenterna och även spåra dem på en karta.

Den som kikar in i Coops gårdsbutik kan välja mellan produkter som exempelvis fil och yoghurt från Sju Gårdar, lokal honung från Lindhs Bigårdar eller hantverksöl från Roslagens Brygghus. I en inledningsfas handlar det om ett 20-talet producenter och 100-talet produkter.

– Men vi kommer att jobba kontinuerligt med att öka antalet produkter och erbjudanden.

En av producenterna som är med i en inledningsfas är Åsa Levén, grundare av Säby Gård på Ingarö sydost om Stockholm. Den som handlar i Coops gårdsbutik kan bland annat komma över deras kallpressade rapsolja från åkern ”Tvättstugan”.

Som liten blir det väldigt tidskrävande och dyrt att hela tiden prata och komma överens med flera olika butiker och handlare i lokalområdet. Dessutom är det väldigt svårt att nå ut till en bredare massa, berättar hon för Fri Köpenskap.

Åsa Levén, grundare av Säby Gård.

Med en stor samarbetspartner som når nästan två miljoner hushåll i en stöt kan de ägna sig mer åt sin primära verksamhet.

– Helt fantastiskt. Nu får jag och min sambo, som är tredje generationens bonde på gården, möjlighet att fokusera mer på själva produktionen av varorna.

Coops nya gårdsbutik blir sålunda lite som ett mini-Amazon för lokala producenter och logistiken blir smidig eftersom alla produkter levereras till Coops centrala e-handelslager i Kungens kurva.

– Det är en stor fördel att slippa köra runt. Dessutom är vi flera mindre producenter i området som går ihop. På söder ligger också Värmdö Musteri och Värmdö Bryggeri, så vi plockar ihop våra varor tillsammans och samkör, berättar Åsa Levén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172