Livsmedelsjättar vinstvarnar i spåren av coronaviruset
Två nya konsumentvarubolag vinstvarnade på onsdagsmorgonen efter att coronaviruset satt spår i prognoserna. Det är det brittiska bryggeriet Diageo och franska dagligvaruleverantören Danone.
Diageo spår att coronaviruset kommer dra ned försäljningen med mellan 225 och 325 miljoner pund i helåret 2020 och att den organiska vinsten kommer minska med 140-200 miljoner pund. Siffrorna kan ställas i relation till en fjolårsomsättning på 12,9 miljarder pund och en vinst på 4 miljarder pund.
Störningarna i Kina beskrivs som signifikanta och pågående sedan slutet av januari. Barer och restauranger har i princip varit helt stängda, skriver Diageo, som spår att läget kommer att bestå åtminstone en bit in i mars.
Problemen börjar även märkas av i närliggande delar av Asien, som Sydkorea,
Japan och Thailand. Folk håller sig hemma, skriver Diageo.
För franska Danones räkning väntas en negativ effekt från minskad flaskvattenförsäljning och barnmat i Kina, där bolaget har en tiondel av sina intäkter. Effekten väntas uppgå till omkring 100 miljoner euro i första kvartalet 2020. Det innebär att försäljningen kommer vara oförändrad i första kvartalet, jämfört med fjolåret. Danones omsättning under första kvartalet i fjol var 6,1 miljarder euro.