Pepsi köper energidrycksbolag för 4 miljarder dollar
Läsk- och snackskoncernen Pepsico förvärvar energidrycksaktören Rockstar för 3,9 miljarder dollar, framgår av enpresskommuniké. Pepsi avser via förvärvet expandera sitt utbud från konventionell läskeblask, skriver bolaget.
Läs också: Carlsberg tar över klassiska sportdrycken Gatorade
Rockstar och Pepsi har upparbetat samarbete sedan 2009, då ett distributionsavtal mellan de båda signerades. Därefter har energidryckernas marknadsandel exploderat och Rockstar-konkurrenten Monster Beverage är en av de aktier som gått bäst på hela Wall Street under de senaste fem-tio åren.
Pepsi har redan lagt under sig det i USA omåttligt populära läskmärket Mountain Dew, som har en mer sportig profil. Närmaste konkurrenten Coca Cola har å sin sida lanserat en variant under det egna varumärket vid sidan av en ägarandel i just Monster Beverage.
Summa summarum så har de båda världsledande cola-tillverkarna kommit ut på banan ordentligt efter att österrikiska Red Bull lade grundstenarna till en global energidrycksbransch med söta drycker med högt socker- och koffeininnehåll som i hög grad saluförts via marknadsföring och sponsoravtal med extremsportare.