Bayn dubblade försäljningen
Sockerreduceringsföretaget Bayn är nöjda med sitt 2019 då försäljningen nästan dubblades från 3,2 miljoner kronor 2018 till nu 6 miljoner kronor. Samtidigt ökade även minusresultatet från minus 10 miljoner kronor till cirka minus 15,5 miljoner kronor.
– 2019 var ett bra år; vi har sålt mer än någonsin, och årsomsättningen har ökat med nästan 90 procent. Vi har också gjort flera viktiga framsteg; marknadsföring och försäljning har förstärkts, produktion och logistik har förbättrats och vår unika tillverkningsmetod har vidareutvecklats, skriver vd Patrik Edström i årsredovisningen för 2019.
Under året har Bayn tillförts kapital på cirka 14 miljoner kronor samt avvecklat sin verksamhet i Bulgarien men även förvärvat tillverkaren Pändy Foods. Under 2020 förväntar sig Bayn att mer än fördubbla försäljningen och har som mål att nå en årsomsättning på 15 miljoner kronor.