23948sdkhjf

Kampanj för att rädda bagerier och konditorier

Många branscher har fått det tufft i coronatider. Det gäller även bagerierna och konditorierna, vars branschorganisation nu lanserar kampanjen #räddadinbagare.

– Vi har skapat kampanjen för att uppmana konsumenter över hela landet att köpa med sig bröd eller fika hem. Om vi alla gör ett litet köp på bageriet räddar vi branschen till överlevnad, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Han tror att många tar för givet att det lokala favoritstället kommer att finnas kvar i framtiden, men om krisen fortsätter och ingenting görs kommer flertalet att behöva lägga ner.

– Vi ser hur våra medlemsföretag kämpar för sin överlevnad. Detta handlar om uppskattade småföretagare som riskerar att helt slås ut. Det lokala bageriet och konditoriet är viktigt såväl socialt som arbetsgivare, inte minst för ungdomar som får sitt första jobb, säger Martin Lundell.

Varannan arbetsplats inom svensk livsmedelsproduktion utgörs av ett bageri eller konditori. Totalt arbetar 37 000 personer på bageri eller konditori, vilket motsvarar ungefär 15 000 heltidstjänster.

Regeringens förslag om sänkning av arbetsgivaravgiften välkomnas av Sveriges bagare & konditorer men branschorganisationen efterlyser fler åtgärder som att staten även tar över sjuklöneansvaret från den 13 mars då undantag för läkarintyg gjordes.

– Vi behöver säkra jobben och det snabbt. För många unga skulle det vara svårt att hitta ett annat jobb nu. Jag hör varje dag medlemmar som berättar att de är tvungna att säga upp eller permittera medarbetare, säger Stefan Fritzdorf, ordförande för Sveriges bagare & konditorer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078