23948sdkhjf

Paradiset återuppstår – med produktfokus

Grundaren Johannes Cullberg köper tillbaka varumärket och diskuterar licensavtal med Midsona.

Den 23 mars kunde Fri Köpenskap berätta att Paradiset gått i konkurs. Dagligvarukedjan, som haft en mycket tuff ekonomisk resa i bagaget hade stängt ned olönsamma butiker och äntligen börjat se ljuset i tunneln, menar Johannes Cullberg.

Sedan kom coronapandemin och konkursen blev ett faktum.

Man får bryta ihop och grina lite, sedan komma igen. Det hjälper inte att man tycker synd om sig själv. Paradiset är det jag arbetat med de senaste åren och då vore det extremt olyckligt om det hamnade i fel händer, säger Johannes Cullberg.

Nu har han, med eget kapital, gått in och köpt upp varumärket Paradiset, vilket tidningen Market var först med att berätta.

Men företaget kommer inte att drivas som tidigare. I dagsläget är samtliga butiker utsålda och stängda. Istället kommer Paradisets primära fokus att ligga på produkter och podcast, vilket var en resa som påbörjades redan innan konkursen. Den strategiska planen lades 2018 och det nya bolaget startades i juni 2019.

Jag har upptäckt att det är en bättre väg än att försöka konkurrera med Ica och de andra jättarna på butikssidan, det kostar för mycket. Själva tanken med Paradiset är att förbättra folk- och planethälsan och då är produkter en bra väg, säger Johannes Cullberg till Fri Köpenskap.

Innan konkursen hade Paradiset tagit fram ett 20-tal färdiga egna produkter och ett 40-tal låg i utvecklingsstadiet. Det arbetet fortsätter nu och flera kanaler är intressanta.

– Dagligvaruhandeln är självklart ett spår men det finns även potential att komma in på apotek lite senare. Hälsokostbutiker kan vara en annan väg men det finns även en marknad internationellt. Intresset för hälsosamma och planetvänliga produkter kommer inte heller bli mindre efter coronapandemin.

Hur ser det ut med samarbetspartners?

– Jag har ett licensavtal med Midsona Sverige som vi träffade förra sommaren och det ska vi nu diskutera kring.

Midsona Sverige utvecklar och marknadsför produkter som fokuserar på ett hälsosamt liv och koncernen är ledande i Norden inom ekologisk och plantbaserad mat.

– Exakt vad som händer får vi se längre fram men det är klart att det blir svårt att göra allt själv. Just nu gäller det att ta det lugnt och se till att det blir rätt och ekonomiskt hållbart. Jag har inte råd att göra misstag.

Johannes Cullberg utesluter inte heller en comeback när det gäller fysiska butiker, men då i franchiseform. Butiken i NK och framförallt butiken på Södermalm gick väldigt bra, menar han.

Butiken på Södermalm var hjärtat i Paradiset. Det var där vi funnits längst och hade en stark butik med trogna kunder. Vi kommer att ha en dialog med fastighetsägaren men i sådana fall får den drivas av de som är proffs på det. För mig blir det fokus på varumärket i form av podcast och produkter och sedan får vi se om det dyker upp butiker längre fram.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078