Hållbarhetscertifierad mat tappar marknadsandelar
Försäljningen av hållbarhetscertifierad mat ökar men i jämförelse med annan mat tappar den hållbara maten. Det framgår av en ny kartläggning utförd av initiativet Hållbar Livsmedelskedja (HLK) som består av Världsnaturfonden och ett antal livsmedelsföretag i samarbete med analysföretaget Nielsen.
Rapporten visar att andelen certifierade och därmed mer hållbara produkter har minskat från 11,8 procent av försäljningsvärdet 2017 till 11,3 procent av värdet 2019. Andelen ekologiskt certifierade produkter har minskat från 6,7 procent av försäljningsvärdet 2017 och 6,4 procent 2018 till 6,1 procent 2019. Mellan 2018 och 2019 minskade försäljningen av ekologiskt producerade livsmedel med drygt 170 miljoner kronor.
– Det är bra att Hållbar Livsmedelskedja har tagit detta steg så att andelen mer hållbara produkter kan följas upp. Nu är det viktigt att både livsmedelsbranschen och beslutsfattare gör sitt för att lyfta fram dessa certifierade produkter. På så sätt kan marknadsandelarna öka och konsumenterna får det lättare att göra hållbara val i butiken, säger Anna Richert, matexpert på WWF i en kommentar.
Samtidigt ökar märkningarna MSC, ASC och Rainforest Alliance i försäljningsvärde, men inte tillräckligt för att väga upp nedgången i det ekologiska sortimentet, även Fairtrade ser en uppgång efter en tidigare nedåtgående trend. Utvecklingen skiljer sig dock åt mellan kategorierna. Kött/chark/ägg och mjölkbaserade produkter minskar sin andel samtidigt som frukt och grönt, sjömat samt kaffe/te/kakao ökar sin andel certifierade produkter.