Pändy ger synergier för Bayn som vill förvärva mer
Bayns nettoomsättning under det första kvartalet 2020 uppgick till 2,1 miljoner kronor (1,7). Ökningen återspeglar ökning av Bayns egen försäljning och förvärvet av Pändy Foods, som ägde rum den 12 mars. Nettoomsättningen proforma uppgick till 4,9 miljoner kronor.
Kostnaderna ökade under perioden till 7,3 miljnoner kronor (4,7). Av dessa är den största delen hänförlig till förvärvskostnader i samband med förvärvet av Pändy Foods och en avgift till Nasdaq vilka är av engångskaraktär.
Rörelseresultatet blev -4,7 miljoner kronor (-2,7). Proforma blev rörelseresultatet -5,7 miljoner kronor.
"Tack vare en långtgående digitaliseringsprocess under tidigare år har den interna verksamheten i båda delarna av koncernen varit operativa trots coronapandemin. Råvarutillgången från Kina säkrades tidigt, men takten på tester hos kunder har fortsatt i en något lägre takt. I gengäld har försäljningen av konsumentprodukter ökat", skriver Bayns vd Patrik Edström.
Synergierna från förvärvet av Pändy kan ge en årlig kostnadsreduktion om 4-6 miljoner kronor, skriver Bayn.
Bayns styrelse och ledning har tagit fram ramverket för bolagets förvärvsstrategi, som tillsammans med en hög organisk tillväxt ger rätt förutsättningar att bygga en ledande koncern inom food-tech, heter det.
"Arbetet med ytterligare förvärv har redan påbörjats och vi för löpande
diskussioner med några bolag som vi tror kommer kunna stärka gruppen
ytterligare", skriver Patrik Edström.
Bayn Europe är ett bolag inom food-tech och fokuserar på segmenten
sockerreduktion och functional food.