Nordic Wellness och Brödverket lanserar proteinbröd tillsammans
Det av Polfärskt helägda dotterbolaget Brödverket har ingått ett samarbete med friskvårdskedjan Nordic Wellness för lansering av företagets proteinbröd i ny kostym.
– Vi har haft de här proteinbröden på marknaden sedan 2013 och de har varken sålt mer eller mindre så nu var det dags att göra något nytt, säger Anders Nilback, vd på Brödverket till Food Supply.
Idén till just samarbetet med Nordic Wellness fick Anders Nilback när han satt på spinningcykeln på Nordic Wellnes i Eriksberg i Göteborg. Något som ledde till samtal och i ett senare skede ett samarbete.
De två bröden som lanseras innehåller växtbaserat protein och har en proteinhalt på 22 respektive 25 procent vardera och kommer att finnas i vanliga dagligvarubutiker med just Nordic Wellnes-branding. Det är heller inte omöjligt att bröden kan dyka upp även i Nordic Wellness egna kanaler.
– De ska undersöka möjligheterna att få ut brödet på sina gym för att bredda det hela Och vi tittar på möjligheterna att göra kampanjer tillsammans, de har större möjligheter att göra PR än vi har också.
Den här typen av samarbeten mellan så pass olika företag som Brödverket och Nordic Wellness är vanligare inom andra kategorier utanför brödbranschen men Anders Nilback säger att det finns stora möjligheter för fler samarbeten.
– Vi har en hel del tankar om att jobba med andra externa företag och vi har långt gångna planer som en del i vår publikstrategi. Vi har under våren för avsikt att lansera ytterligare ett bröd i samarbete med en stor livsmedelsaktör men vem det är kan jag inte avslöja nu, säger han.