Hälsosamt och sockerfritt gynnas globalt av covid-19
Covid-19-pandemin har blivit en trendmässigt gynnsam faktor för hälsosammare mat- och snacksalternativ, inte minst i Kina, rapporterar Reuters.
Sockerfria sötsaker som godis och läsk har fått ett lyft efter pandemin, något som kan förklaras av det faktum att övervikt och diabetes visat sig vara en av de största riskfaktorerna för dödligheten i covid-19.
De folkrika länderna Kina och Indien har till antal räknat flest diabetesdiagnosticerade i hela världen, enligt WHO. Det kan i sin tur tjäna som en delförklaring till en förskjutning i konsumenternas fokus mot hälsosammare livsmedel. Dessutom har diabetestalen, särskilt för typ 2 som kan vara orsakad av övervikt, ökat markant de senaste årtiondena.
Enligt en undersökning av den amerikanska analysfirman Grand View Research har Nordamerika fortsatt den högsta konsumtionsandelen för världens sockerfria godisalternativ med 35 procent under 2019. Men det är i just Kina och Indien som tillväxten är som störst.
I hela Asien- och Stillahavsregionen väntas tillväxtökningen ligga på runt 6,5 procent i årlig takt fram till 2027 på grund av sambandet mellan växande medelklassbefolkningar och det ökade hälsofokuset, enligt analysfirman.
Den brittiska analysfirman Kantar skriver i sin tur i en färsk rapport att dryckessektorn "marscherat in i en ny sockerfri era" under covid-19.
Försäljningen av sockerfria läskalternativ har konstaterats öka med 13 procent i Kina under det senaste året, medan den totala dryckesförsäljningen inklusive sockrade drycker är i princip oförändrad.
Financial Times tog i förra veckan upp att den uppmärksammade börsdebuten för Kinas största flaskvattensproducent, Nongfu Spring, möjliggjordes av en marknadsandelsökning till 17 procent från 2 procent just i samband med att en ny sockerfri tedryck lanserades under 2018.
Ett ökande antal kinesiska bolag satsar nu också på grödobaserat kött, i takt med att covid-pandemin medfört ökat varsel om hälsa och välmående, skriver nyhetsbyrån.
Amerikanska Beyond Meat uppgav i förra veckan att en produktionsfacilitet ska öppnas i Shanghai och att bolaget blir det första multinationella bolaget som är helt inriktat på grödobaserat kött i Kina. Tidigare under året har också Starbucks aviserat att grödobaserat kött kommer tas in på menyn i Kina. På samma meny finns också den svenska havredrycksproducenten Oatly representerade.
"Efter covid-19 är konsumenterna mer bekymrade över hälsa och restaurangkedjorna svarar naturligtvis upp mot detta. Vår försäljning har ökat avsevärt på senare tid", sade Vince Lu, vd för den kinesiska Beyond Meat-konkurrenten Zhenmeat, till Reuters.