"Du kan sluta kämpa när du slutar andas"
På endast tre år har Rebu Burubwa gått från att själv inte dricka kaffe till att nu både driva det snabbväxande kaffebolaget Rutasoka och en kvinnoklinik i Kongo. Och även om företaget nu visar på vinst har det aldrig varit en dans på rosor.
Som många andra företag slog coronanpandemin hårt mot Rutasoka som över en natt förlorade nästan 70 procent av omsättningen.
– Det som fascinerar mig med entreprenörskap är hur mycket man kan gå igenom. Jag ringde min mamma när det var som värst och hon sa "du kan sluta kämpa när du slutar andas". Så jag stängde av radion och tv:n. Jag ville inte höra mer om corona utan jobbade bara vidare, säger Rebu Burubwa.
Rebu Burubwas mamma vet vad hon pratar om då hon och familjen fick fly från Kongo 2007 då hennes make som var politiker i landet förföljdes av rebeller som även misshandlade henne svårt innan de hann fly. Rebu Burubwa var 17 år gammal när han landade i ett kallt Sollefteå som flyktinganhörig och de kommande åren handlade om att lära sig språket, spela fotboll och ta studenten. Efter några jobb som säljare inom telekombranschen började tankarna på Kongo dyka upp igen, och viljan att hjälpa till väcktes till liv.
Rebu Burubwa
Familj: Fästmö Stefanie, sonen Gabriel 1 år.
Ålder: 30 år
Fritidsintresse: Fotboll, läsa böcker och långa promenader.
Bästa maträtt: Jag är svag för pannkakor.
Roligast på jobbet: När det händer saker och jag blir utmanad.
Bästa beslutet: När jag friade till Stefanie och när jag bestämde att ge tillbaka till dom som gjort mig till den jag är.
Bakgrund: Kom till Sverige 2007 som flykting, grundare och vd av kaffeföretaget Rutasoka.
Förebild: Hans Rosling, det sätt han såg på världen och hur han kommunicerade. Det är en ständig inspiration.
– Jag fick höra att jag inte skulle glömma var jag kom ifrån och komma ihåg att jag har många släktingar kvar som behöver hjälp. Inom telekombranschen blir man väldigt lösningsorienterad, och jag började se mig om vad som går att göra i Kongo.
Demokratiska republiken Kongo är ett av de länder med störst barnadödlighet i världen och det var där idén om en kvinnoklinik föddes. Rebu och nuvarande fästmön Stefanie tog tillsammans sina sparpengar och ett banklån och började bygga kliniken som stod klar 2017. Det var här kaffet kom in.
– Kliniken måste bli självgående och inte bara leva på bidrag, så något måste vi göra. Patientavgift? Ja, men vad ska de betala med? Vi pratade med kongolesiska handelskammaren och jordbruksministern i Kivuprovinsen som berättade om jordbrukets möjligheter och framförallt kaffet i Kongo som är av världsklass, säger Rebu Burubwa som innan dess inte ens drack kaffe själv.
Innan oroligheterna på 90-talet var Kongo en av de ledande exportörerna av kaffe i Afrika men idag är det få som vågar och mycket av det kaffe som odlas smugglas ut och säljs som bland annat kaffe från Rwanda. Vilket inte ger mycket pengar till den kongolesiska befolkningen, vilket Rutasoka vill ändra på, bland annat med hjälp av blockchainteknik som ska säkra ursprunget.
Rebu Burubwa beskriver hur han på tre år gått från att personligen gå in i delikatessbutiker och prata med personalen i kassan till att börja sälja direkt till företag och restauranger. En bransch som drabbades extra hårt under nedstängningarna. Men på samma snabba sätt som Rebu Burubwa gick från att öppna klinik till att sälja kaffe letade sig Rutasoka sig in i Lidls under krisen upprättade snabbspår för lokala varor. Företaget såg då, trots motgångarna, en försäljningsökning på 150 procent under första halvåret.
Just nu är Rebu Burubwa fullt upptagen med att fixa till de sista bitarna i det nya samarbetet med Beans in Cup, ett företag som levererar kaffe till företag över hela landet och enligt honom är det vi ser nu bara början på Rutasokas resa.
– Vi fortsätter att växa. Ett virus ska inte knäcka oss, vi ska gasa. Vår ambition är att växa med 300 procent varje år och nu ligger fokus på att visa lönsamhet, säger han.
Fokus ligger även framöver på att den framgångsrika kaffeförsäljningen i Sverige ska bidra till att stimulera utvecklingen i Kongo.
– Ambitionen är att bygga fler kliniker och bidra till återupplivandet av kaffeindustrin, för vi vill att våra kaffemakare ska känna stolthet. Att de ska känna att det är deras arbete som har bidragit till att utveckla samhället, säger Rebu Burubwa.