Oatly-utmanare växer så det knakar
Uppsalabaserade Havredals har med sin havredryck gått från att i februari lanseras lokalt i 7 butiker till att nu finnas i 72 stycken i Stockholm, Uppland, Västmanland och nu senaste i Malmö. Drycken har även lanserat online på Happygreen.se
Även om lanseringen gått bra från start så har Havredals fått en rejäl skjuts av den senaste tidens kritik mot marknadsledande Oatly och dess samarbete med Blackstone.
– Vi har sett ett enormt intresse den senaste månaden. Även om de som kontaktar oss inte säger det rakt ut så antyder de att de börjat titta på andra alternativ, säger Havredals grundare Per-Johan Thörn.
Per-Johan Thörn tror på att Havredals dryck har en profil som går hem hos konsumenterna.
– Vi är lokala och små och vi har en process som ger mer av de hälsosamma betaglukan fiberna som finns i havre i vår dryck, dessutom har vi ca 40% mer havre än andra drycker. Vi är en premiumprodukt på det sättet. Vi tävlar inte med de andra på marknaden genom priset utan genom att vara en lokal producent med hög kvalitet.
Liksom resten av branschen påverkades även Havredals negativt av coronapandemin.
– Eftersom vi är just lokala och säljer lokalt var det svårt att komma ut och träffa våra kunder och marknadsföra oss genom smakprover till konsumenterna. Men i det butiker vi redan fanns i tog det fart.
Klarar ni av de nya volymerna?
– Än så länge är vi ganska små och i sammanhanget är det inte så stora volymer, så vi klarar det. Men vi vill ta tillfället i akt och expandera och vi tittar nu på större lokaler och så behöver vi anställa mer personal också, säger Per-Johan Thörn.
Nu ska Havredals främst fokusera på att möta efterfrågan, men inom kort ska de även lansera en havregrädde och företaget är även intresserade av köttalternativ gjorda på havre.